Szemadám György előadása
Szabadkőműves vonatkozások Az ember tragédiájában címmel
tartott előadást Szemadám György, az MMA rendes tagja 2012. április
11-én a Kecske Utcai Művészklub Egyesület közösségi termében. Madách
Imre művének elemzéséhez, az emberiség történelmének útját járó Ádám
drámájának megértéséhez hozzájárul az a közelítés is, amely az est
témáját adta. Talán nem köztudomású, hogy Madách Imre nagyapja – Madách
Sándor – híres és sikeres ügyvéd volt, aki a Martinovics-perben tizenhat
vádlottat védett, közöttük Batsányi Jánost és Kazinczy Ferencet is.
Ugyanakkor korának ismert szabadkőművese is volt, aki az Erényes
zarándokhoz címzett balassagyarmati és a Hét csillaghoz címzett pesti
páholyban tevékenykedett, ez utóbbinak főmestere is lett. Madách Imre
tőle örökölte azt az impozáns könyvtárat, amelynek tételes
felsorolásából ismert, hogy mintegy hatvan kötet foglalkozott
szabadkőműves témával.
A
drámaíróra mindez természetesen nagy hatást gyakorolt, amiként az is,
hogy a Madách Imrénél harminc-negyven évvel idősebb generáció tagjait
sokáig az a meggyőződés hatotta át, hogy a szabadkőműves mozgalom
elősegíti a társadalmi haladást. Feltehetőleg ennek a személyes hatásnak
és a felhalmozott ismeretanyagnak köszönhető a Tragédia néhány – számunkra ma már – különösnek tűnő közelítése is. Ezek között említhető például az Úr és Lucifer különleges viszonya, amely nagyban különbözik Goethe Faustjának Úr–Mephisto
viszonyától. Kepler és Rudolf császár különös tevékenysége, a francia
forradalom Dantonjának – aki szintén szabadkőműves volt – kiemelt
szerepe, Kepler és Danton, mint Madách rejtett önarcképe, a Londoni
szín, mint az egész mű modellje, illetve az eszkimó színben Darwin és
Marx elméletnek kritikája szintén összefüggésbe hozható a
szabadkőművességgel.
Az
est második felében Dr. Andor Csaba, a Madách Irodalmi Társaság elnöke a
dráma keletkezésének történetét világította meg. Nem véletlen, hogy –
az egyébként történelmileg jelentéktelen – Prága került a mű
középpontjába, ugyanis
annak idején a város a szabadkőműves mozgalom jelentős helyszíne volt. A
mű első változatát Madách a börtönben írta, s feltételezhetően a
Londoni színnel fejezte be, mert még nem talált rá a megoldásra: miként
is folytatja a saját korában játszódó művet. „Kiket a reg' új létre
költ /, kezdjék el a nagy művet újra.” – feltehetően ez a Kórus által elmondott mondat volt Az ember tragédiája első
változatának utolsó két sora. (Az est vendégei, a z MMA tagjai nagy
tetszéssel hallgatták Szemadám György és dr. Andor Csaba előadását.)
Forrás: http://mmakademia.hu/koztestulet/rendezvenyek/214-szemadam-gyoergy-eladasa
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése